Pierwszy dzień Festiwalu Literatury dla Dzieci w Krakowie
Krakowską edycję Festiwalu w samo południe otworzyło spotkanie z Grzegorzem Kasdepke. W fantastycznych nastrojach spotkaliśmy się w murach Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, aby zainspirowani zebranymi w jego książce 45 puknięć w głowę tekstami, wspólnie zastanowić się nad tym, co oznacza wrażliwość, czym jest dylemat oraz co dokładnie rozumiemy przez emocje.
Wspólnie zabraliśmy sie również za… pisanie powieści! Wymyśliliśmy bohaterów (pies-kierowca i bóg Thor, co Wy na to?), ich perypetie a nawet urządziliśmy konkurs na pierwsze zdanie naszej powieści! Po tak intensywnym i pouczającym, zintensyfikowanym kursie kreatywnego pisania, jaki zaserwował nam Grzegorz Kasdepke, wróżmy wiele sukcesów wśród jego uczestników.
Autor zdradził również, skąd taki a nie inny tytuł jego książki i kto w dzieciństwie mpowtarzał mu: “puknij ty się w głowę…”
Kiedy już wydawało się, że wyczerpaliśmy zasób możliwych pytań, okazało się, że zgromadzeni na sali czytelnicy książek pana Kasdepke mają w zanadrzu drugie tyle! Najmłodsi ciekawsko dopytywali między innymi o to, który spośród gatunków literackich jest ulubionym gatunkiem autora oraz skąd brały się pomysły na opowiadania do tej i innych jego książek.
Kiedy słońce niemal chyliło się ku zachodowi, spotkaliśmy się ponownie we wnętrzach Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha – tym razem na uroczystej inauguracji Festiwalu połączonej z wernisażem wystawy Kon-kon! Mistrzowie japońskiej książki obrazkowej.
Co wyróżnia japońską ilustrację dziecięcą? Z pewnością oryginalny język plastyczny, w którym dostrzegalne są nawiązania zarówno do kultury japońskiej, jak i zachodniej. Charakterystyczne wątki, swobodna gra formą i kolorem, uproszczenie, geometryzacja, harmonia oraz traktowanie ukazywanego motywu z przymrużeniem oka to cechy tej wyjątkowej ilustracji dziecięcej. Można wręcz powiedzieć, że artyści starają się spojrzeć na przedstawiany obraz z perspektywy dziecka. W Polsce książki japońskich twórców stają się coraz popularniejsze.
Kon-kon! – czyli dźwięk wydawany przez dobre lisy w japońskich legendach. Czy te magiczne lisy, zwane kitsune, istnieją naprawdę? Nie mamy takiej pewności, wiemy jednak, że dzieci swój pierwszy kontakt ze sztuką mają poprzez książki. Zamieszczone w nich ilustracje wpływają na kształt dziecięcej estetyki, wrażliwości i przede wszystkim – wyobraźni.
W ramach wystawy prezentowane są prace najwybitniejszych współczesnych japońskich ilustratorów książek dla dzieci, między innymi: Tarō Miury, Katsumiego Komagaty, którzy byli specjalnymi gośćmi wieczoru. Wystawa obejmuje również prace Tarō Gomiego czy Gen-ichiro Yagyu – można ją odwiedzać do 21 lipca – zapraszamy tych z Was, którzy nie dotarli na wernisaż!
Dla pierwszych 100 uczestników wernisażu patronujące nam Wydawnictwo TAKO przygotowało niespodziankę – egzemplarz książki CO2 Taro Miury. Autor pracowicie podpisał dla nas wszystkie z nich, a każdy podpis przyozdobił ilustracją! Artystę spotkać będzie można ponownie na warsztatach i spotkaniach w kolejnych dniach tegorocznej edycji Festiwalu. W trakcie wernisażu powstał również kolejny portret
Podczas wernisażu Taro Miura zaprezentował tworzenie na żywo(!) portretu dziecięcego, kolejnej pracy, która dołączyła do grona ilustracji z cyklu „Children’s Identity” (Tożsamość dziecka). Szcześliwcem, którego twarz została uwieczniona okazał się jeden z młodych festiwalowiczy – Józek!
Uroczyste otwarcie wystawy i Festiwalu Literatury dla Dzieci uświetnił także pokaz malarski Katsumiego Komagaty. Artysta pracował na naszych oczach, malując białymi i czerwonymi akrylami wprost na ścianie! Żeby nawiązać tematycznie do tytułu wystawy “Kon-kon!”, Katsumi Komagata stworzył wizerunki białych lisów!