Drugi dzień krakowskiego Festiwalu rozpoczęliśmy spotkaniem z Cezarym Harasimowiczem –
wspólnie przekonaliśmy się, że jedno, niepozorne drzewo może mieć do przekazania opowieść, która poruszy czytelników niezależnie od ich wieku.

Spotkania z dziećmi wypełniają znakomitą większość naszego programu, jednak o książkach rozmawiamy nie tylko z najmłodszymi. W tym roku studenci grafiki i projektowania Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego mieli okazję wziąć udział w wykładzie mistrzów ilustracji OBRAZ-IMAGE poprowadzonych przez naszych zagranicznych gości: Taro Miurę, Katsumiego Komagatę oraz Alpa Gökalpa.

W murach Galerii Rzemiosła Artystycznego krakowskiego Muzeum Narodowego spotkaliśmy się z Tadeuszem Dylawerskim, który przeczytał dla nas bajki podsłuchane muzealnych salach. Odwiedzając muzea mamy szansę poznać historie związane z prezentowanymi na wystawach eksponatami, nieczęsto zdarza się jednak możliwość wysłuchania związanych z nimi czarodziejskich opowieści!

Podczas gdy część uczestników Festiwalu słuchała bajek, ci z Was, którzy zdecydowali się przyjść na warsztaty Taro Miury w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha wspólnie z artystą projektowali Papierowe Miasto. wcześniej dzieci z Japonii, Włoch i Hiszpanii, a dziś najmłodsi Krakowianie dostali szansę stworzenia makiety miasta, w którym mieszkają. W ten sposób powstały kolorowe, niekiedy bardzo chaotyczne i szalone projekty, będące połączeniem elementów znanych dzieciom z krakowskich ulic z nieraz bardzo fantazyjnymi wyobrażeniami o tym, jak powinna wyglądać idealna metropolia.

W filii nr 56 Biblioteki Kraków wraz z Cezarym Harasimowiczem, autorem Mirabelki wspólnie przekonaliśmy się o tym, że jedno, niepozorne drzewo może mieć do przekazania opowieść, która poruszy czytelników niezależnie od ich wieku.

Nieco później, na powrót w murach Mangghi, wraz z Alpem
Gökalpem wybraliśmy się w podróż do dalekiego Stambułu, miejsca, gdzie Europa spotyka Azję, gdzie jada się arbuza z serem, a dzieci noszą imiona takie jak Wiosna albo Chmura. Nasz gość – pedagog, pisarz i edytor –  pochodzący właśnie ze Stambułu, opowiedział nam o tureckich grach i zabawach, ulubionych przez dzieci zajęciach, zwyczajach, i oczywiście – o kotach.

Późnym popołudniem ponownie spotkaliśmy się z Katsumim Komagatą na warsztatach przeznaczonych zarówno dla dzieci, jak i ich rodziców. Mistrz niezwykłych w swej prostocie ilustracji wystąpił w roli przewodnika po zaskakującej krainie geometrii, udowadniając uczestnikom, jak wiele ilustracji można stworzyć przy pomocy trzech podstawowych figur: trójkąta, koła i kwadratu.

Nasza pierwsza krakowska Czytanka przed zachodem słońca odbyła się w Centrum Szkła i Ceramiki, gdzie 10 wierszy traktujących o ciężkiej pracy odczytał nam aktor, producent oraz dyrektor krakowskiego Teatru im. Juliusza Słowackiego – Krzysztof Głuchowski. Po lekturze mogliśmy z bliska przyjrzeć się, jak wygląda formowanie szkła w prawdziwych hutniczych piecach.


Fot.: Juan Narvaez